تفریحات در کلوت های شهداد

اگر کلوت های شهداد را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کردید، برای انجام فعالیت های زیر برنامه ریزی کنید:

۱- سافاری و گشت و گذار در میان کلوت ها

اگر اهل آفرود و سافاری هستید و به این نوع تفریح علاقه دارید، می توانید در میان کلوت ها هم آن را تجربه کنید. اگر ماشین مناسب این کار را ندارید، نگران نباشید، کمپ کویری شهداد این ماشین را با راننده راهنما در اختیارتان می گذارد تا از تجربه این تفریح بی نصیب نمانید. اقامتگاه های منطقه هم تورهای مختلف سافاری کویر را برگزار می کنند که می توانید از آنها هم استفاده کنید.

۲- شترسواری

شترسواری در کویر یکی از تجربه هایی است که نباید آن را از دست بدهید. اگر مقصدتان کلوت های شهداد بودند، در حوالی آنها هم می توانید به شترسواری بپردازید. کمی به گشت و گذار بپردازید و خاطره ای خوش در ذهن تان حک کنید.

هزینه: ۳۰۰۰۰ تومان برای گروه های کوچک، حدود ۲ ساعت گشت به همراه راهنما

۳- موتور چهارچرخ

یکی از وسایلی که کویرگردی با آن تجربه ای تازه به شما هدیه می دهد، موتور چهارچرخ یا ATV است. می توانید سوار بر این وسیله شوید و گشتی هیجان انگیز را تجربه کنید. پستی ها و بلندی ها را بپیمایید و حسابی خوش بگذرانید.

هزینه: ۲۰۰۰۰۰ تومان برای یک ساعت

۴- پیاده روی و عکاسی

کویر ظاهری ساده اما جذاب دارد و دوست دارانش جذب همین یک‌رنگی و سادگی آن می شوند. می توانید بر روی شن های داغ قدم بزنید و گرمای خورشید که در در دانه دانه این شن ها ذخیره شده است را به بدن تان منتقل کنید. اگر به ثبت تصاویر علاقه مندید کویر سوژه نابی برای شماست. فقط به یاد داشته باشید که شن ها می توانند آسیب هایی جدی به دوربین عکاسی تان بزنند. در اینجا، یا باید تجهیزات لازم را داشته باشید و یا به عکاسی با موبایل اکتفا کنید.

۵- تماشای جلوه های آسمان

بسیاری بر این باورند که در کویر، پدیده های آسمانی را به بهترین شکل می توان دید. کلوت های شهداد یکی از مکان های معروف برای دیدن طلوع و غروب خورشید به شمار می روند و وقتی شب از راه برسد به مکانی برای تماشای رقص ستارگان در آسمان تبدیل می شود. در این زمان ها زیباترین جلوه ها را می توانید در کنار کلوت ها به نظاره بنشینید.

دیدنی های اطراف کلوت های شهداد

کلوت های شهداد تنها یکی از دیدنی های منطقه به شمار می روند، حال که این راه را می روید، سعی کنید بازدید از این جاذبه ها را نیز در برنامه تان بگنجانید تا بعدها پشیمان نشوید:

نبکاها: اگر به دنبال جاذبه ای تازه در کویرید به سوی گلدان های کویری بروید که به «نبکا»‌ شهرت دارند. نبکا یا تله گیاهی وقتی به وجود می آید که در پای گیاه، ماسه تجمع کند و به مرور تلی از ماسه شکل بگیرد که تاجی از گیاه بر سر آن است. طول نبکاهای شهداد به ۱۰ متر می رسد؛ در حالی که نبکاهای صحراهای آفریقا تنها ۳ متر هستند.

پلی گون ها: شش‌ضلعی های نمکی ایجاد شده کویر به پلی گون مشهورند و در اطراف دریاچه نمکی می توانید آنها را ببینید.

نمک‌زار: در کویر شهداد، به نمک‌زاری با وسعت ۱۰۰ هکتار بر می خورید که شکل جوشش تخم مرغی دارد و مشابه آن در جای دیگری دیده نمی شود.

کاروانسرای شفیع آباد: در روستای شفیع آباد کاروانسرایی قاجاری وجود دارد که تزیینات آجرکاری جلوه ای زیبا به آن بخشیده اند. این بنا عبارت است از یک دروازه ورودی با دو برج، چهار برج در چهار گوشه کاروانسرا، اتاق هایی دور تا دور کاروانسرا، یک فضای چند اتاقه بالای دروازه، و عمارت ستون دار یک طبقه در ضلع جنوبی کاروانسرا.

رود شور: رود شور تنها رود دایمی کویر لوت به شمار می رود و تاثیر زیادی در شکل گیری کلوت ها دارد. این رود از شور‌ترین آب‌ های جهان محسوب می شود و آن قدر نمکش زیاد است که در اواخر مسیر، شکلی شبیه ماست پیدا می کند.