ثبت جهانی کلوت ها

کلوت های شهداد در دشت لوت واقع اند؛ بیابانی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو دیده می شود. دشت لوت، به دشتی بیابانی در جنوب شرقی ایران می گویند که مساحتی بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مربع (شامل عرصه و حریم) را در بین بخشی‌هایی از استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است. این بیابان حدود ۱۰ درصد از وسعت ایران را در بر می گیرد و بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان محسوب می شود.

چنین معیارهایی برای ثبت این بیابان وسیع ذکر شده است:

۱- به‌ طور مستقیم یا ملموس با افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی و رویدادها یا سنت هایی مرتبط است که دارای اهمیت عالی جهانی هستند.

۲- نمونه ای برجسته از مراحل و تغییرات تاریخ زمین‌شناسی به شمار می رود.

نظرات خارجی ها

کلوت های شهداد از دیدنی های طبیعی مهم ایران هستند که گردشگران خارجی نیز به بازدید از آنها می روند. در ادامه سری به وبسایت سفر و گردشگری تریپ ادوایزر می زنیم و تعدادی از نظرات این مسافران را می خوانیم:

گردشگر فرانسوی | تاریخ ثبت دیدگاه مرداد ۹۷

کمپ در کویر برای ماه عسل

بازدید از کلوت ها در برنامه سفر ما نبود. هوا هم کمی گرم بود اما با این حال متقاعد شدیم از آنها بازدید کنیم. پس از تماس و پیدا کردن تور راهی این مکان شدیم. شگفت انگیز بود !! این کلوت ها به یکی از برجسته ترین بخش های سفر ما در ایران تبدیل شدند. مشاهده این ساختار زمین شناسی و تپه های شنی منحصر به فرد واقعا جالب بود و همه چیز خیلی متفاوت از بیابان های دیگر که من در گذشته دیده بودم به نظر می رسید. پس از تور در صحرا با خودروی ۴×۴ برای گذراندن شب در جایی آرام در میان کویر متوقف شدیم. غذایی که به ما دادند یکی از بهترین هایی بود که در ایران خورده بودیم.

 

گردشگر پرتغالی | تاریخ ثبت دیدگاه مرداد ۹۷

ارزان ترین راه برای رفتن به ماه

شگفت انگیز؛ غیر قابل وصف! حتما با محلی ها بروید، چای بخورید، قلیان بکشید و شعرخوانی دور آتش را تجربه کنید. بیشتر بمانید تا ستاره ها را در آسمان و زمین ببینید!

گردشگر فرانسوی | تاریخ ثبت دیدگاه خرداد ۹۷

سه روز فراموش نشدنی در کویر لوت

کویر لوت یکی از منحصر به فردترین مکان های جهان است. ما سه روز در این کویر بودیم برای عکاسی، کمپینگ و تماشای طلوع و غروب خورشید در کلوت ها و تپه های شنی. برای رسیدن به کویر، دو راه داشتیم؛ شهداد و بم. ما بم را انتخاب کردیم تا از ارگ آن هم دیدن کنیم. حدود یک ساعت راه مان دورتر شد اما در عوض دیدنی هایی در مسیر داشتیم. در آنجا یک گردش حسابی با خودروهای ویژه داشتیم، غذاهای خوشمزه خوردیم و کمپی به یادماندنی را تجربه کردیم.

گردشگری از سوئیس | تاریخ ثبت دیدگاه خرداد ۹۷

شگفت انگیز و منحصر به فرد

من با دو دوست ایرانی به کویر لوت رفتم. شب را در میان کلوت ها سپری کردیم و کمپ زدیم. در روز دوم تصمیم گرفتیم زمان بیشتری را در این منطقه بمانیم و آن را کشف کنیم. ما به داغ ترین نقطه زمین رفتیم و از رودخانه ای مشهور به رود شور دیدن کردیم. سفر ما با وجود دوستان ایرانی به یادماندنی شد.

گردشگر اسپانیایی | تاریخ ثبت دیدگاه فروردین ۹۷

سفری که باید در ایران آن را تجربه کنید.

این بهترین اقامتی بود که در تمام مدت حضورم در ایران، آن را تجربه کردم. در سفرمان ارگ راین، باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم و کلوت ها را دیدیم. کلوت هایی که یک شب پرستاره را در کنارشان گذراندیم. شگفت انگیز بود و راهنمایی که انتخاب کرده بودیم هم اطلاعات خوبی درباره منطقه داشت.