مسیر و مجوز بازدید

برای رسیدن به کلوت های شهداد، از کرمان وارد جاده، کرمان-بم شوید و راه تان را در مسیر سیرچ ادامه دهید. بعد از طی تقریبا ۳۵ کیلومتری به سیرچ می رسید. پس از رسیدن به سیرچ به جاده شهداد بروید. پس از چند کیلومتر به دوراهی شهداد و گلباف می رسید. از آنجا به راحتی به کمپ کویری شهداد و کلوت هایش بروید. مسیر تا جاده سیرچ بزرگراه دوبانده و امن است؛ اما پس از آن جاده ای کوهستانی و یک بانده در انتظار شماست.

ویژگی خاص مسیر: در این مسیر تا سیرچ هر چه جلوتر می روید هوا خنک تر می شود؛ اما با ورود به جاده شهداد، با هوایی که گرم و گرم تر می شود، غافلگیر می شوید. در مسیر جاده کرمان به شهداد، تونل طولانی بین قسمت گرمسیری کرمان و ییلاقی سیرچ وجود دارد که به عنوان طولانی ترین تونل جاده ای در ایران شناخته می شود. آب و هوای دو سمت این تونل با هم متفاوت است و این تفاوت دما به ویژه در فصل زمستان به خوبی لمس می شود.

مجوزهای بازدید

کویر شهداد سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز دارد:

منطقه سبز: برای گردشگران قابل تردد است و از جاده‌ شهداد- نهبندان تا عمق ۲ کیلومتری کویر امتداد دارد. اگر قصد بازدید از کلوت ها را دارید و خیلی نمی خواهید کویرگردی کنید، همین منطقه سبز برای تان کافیست.

منطقه نارنجی و قرمز: این دو منطقه بلافاصله بعد از منطقه سبز آغاز می شوند. ورود گردشگران به این مناطق بدون همراه داشتن راهنما و هماهنگی با دستگاه های زیربط مقدور نیست. به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گم شدن گردشگران وجود دارد.

نکته: ترجیحا بدون همراه داشتن راهنمای محلی و اطلاع دادن به دستگاه های مربوطه، وارد مرکز کویر شهداد نشوید و برای بازدید از این مکان از تورهای گردشگری استفاده کنید.