معرفی کلوت شهداد کرمان

وقتی کسی از شما می خواهد که یک مقصد یا جاذبه ای طبیعی را نشانش دهید، آنچه که بیشتر در ذهن تان شکل می گیرد، تصاویری از جنگل های انبوه و دریاچه ها و آبشارهاست. شاید کمتر کسی به نواحی بیابانی توجه کند و به زیبایی های آنها بیندیشد؛ اما واقعیت این است که کشور عزیزمان ایران، در کنار جنگل و دریا و آبشار و هزاران جاذبه طبیعی دیگر، بیابان های زیبایی هم دارد. مناطقی که یکدست به رنگ خاکی در آمده اند و سکوت و آرامش عجیبی را در خود دارند. رمل های گرم و شنی که لذت قدم زدن بر روی آنها تجربه ای به یادماندنی برای هر کسی می شود.

ماهم کوله بارمان را بسته و می خواهد به جاده بزند. امروز شما را با خود به یکی از مناطق بیابانی در نیمه جنوبی کشور می بریم؛ جایی که شهرتی جهانی دارد و حتا مسافرانی را از آن سوی مرزها به سوی خود می کشاند. بیابانی داغ که از آن با عنوان گرم ترین نقطه زمین نام می برند. با ما راهی استان کرمان شوید و کمی آن طرف تر از شهر شهداد، به تماشای کلوت های زیبا در پهنه ای بیابانی بنشینید. همراه مان باشید …

چرا کلوت های شهداد؟

  • یکی از جاذبه های منحصر به فرد طبیعی ایران هستند و نمونه آنها را در کمتر جایی می توان دید.
  • برخی منظره کلوت های شهداد را چشم اندازی ماورایی توصیف می کنند و آن را فضایی وهم آلود می دانند.
  • تفریحات هیجانی ماننند سافاری در این منطقه در انتظارتان است.
  • به دلیل وجود کمپ کویری شهداد، امکانات خوبی دارد.
  • گزینه ای جذاب برای کویرنوردی به ویژه در پاییز است.
  • با عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شهره شده است.
  • بخشی از دشت لوت است که نامش در میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

آشنایی با کلوت های شهداد | جلوه ای منحصر به فرد از طبیعت ایران

اگر از شهر شهداد به سمت شهرستان نهبندان به راه بیفتید، پس از مدتی چشم تان به تابلویی می خورد که شما را به سمت کلوت های شهداد راهنمایی می کند و شما را به بازدید از جاذبه ای در بیابان لوت می خواند. شاید در نگاه اول این سوال در ذهن تان شکل بگیرد:

کلوت یعنی چه؟

کلوت به برجستگی هایی گفته می شود که بین شیارهای U شکل ایجاد شده اند. راس این برجستگی ها صاف به نظر می رسد؛ اما طرفِ رو به باد آن ها به صورت پرشیب و طرف دیگر آن ها به صورت کم شیب شکل گرفته است. این اشکال معمولا در رسوبات قدیمی و نرم دریاچه ها ایجاد می شوند و به شکل تپه‌های فرسایشی رخ می نمایند. کارشناسان بر این باورند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.

حالا که با کلوت آشنا شدید باید بگوییم که کلوت های شهداد در گستره ای ۱۱ هزار کیلومترمربعی شکل گرفته اند و برخی این منطقه را شهر افسانه ای کلوت ها می نامند. این عارضه طبیعی حدود ۲۰ هزار سال قبل در اثر فرسایش آبی و بادى، ایجاد شده است. زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب های گرمایی زمین می دانند و ساکنان اروپای سبز برای دیدن آن به ایران می آیند. آن قدر طرفداران سفر به این منطقه زیاد شده اند که یک کمپ کویری هم در حوالی کلوت ها احداث شده است تا گردشگران به امکانات مناسب دسترسی داشته باشند.

کلوت‌ های شهداد از لحاظ شکل ناهمواری و شرایط پیدایش، پدیده ای بی نظیر در دنیا به شمار می روند و هنوز اصول و خواص پیدایش آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. این کلوت ها که از شمال به جنوب کشیده شده اند، حدود ۱۴۵ کیلومتر طول دارند و  عرض شان از غرب به شرق به ۷۰ کیلومتر می رسد.

این سازه های طبیعی در موازات تل ماسه‌های بزرگ شرق دشت لوت واقع شده اند؛ دشتی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می خورد. در نزدیکی کلوت‎های شهداد و در دل دشت لوت، تمدنی با قدمت بیش از ۶ هزار سال کشف شده است. کارشناسان آثار بسیاری از جمله سفال، مجسمه و زیوآلات و قدیمی ‎ترین درفش جهان با نام «درفش شهداد» را از همین منطقه به دست آورده اند. این منطقه هم از نظر طبیعی پدیده ای منحصر به فرد است و هم از نظر تاریخی اهمیت فراوانی دارد.

خودتان را برای ورود به دنیایی متفاوت آماده کنید تا برای تان بیشتر از کلوت ها سخن بگوییم…

کلوت شهداد | گرم ترین نقطه زمین؟

پروفسور پرویز کردوانی -بیابان‌شناس و استاد دانشگاه‌های تهران- کویر شهداد را از زیباترین کویرهای دنیا وصف می کند و منطقه کلوت ها را گرم ترین نقطه کره زمین می داند. وی بیابان دشت لوت شهداد را سرشار از عجایب و شگفتی‌‌ می داند که مردم ایران کمتر به آنها توجه کرده اند. او می گوید که در هیچ جای دنیا چنین کلوت‌های زیبایی دیده نمی شود. در سال ۲۰۰۵ نیز ناسا دمای هوا در این قسمت را حدود ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد اندازه گیری کرد.

البته این نظریه تا به حال در جایی ثبت نشده است و زمانی صحرای آریزونای آمریکا با دمای ۶۳ درجه سانتیگراد گرم ترین نقطه شناخته می شد؛ حال آنکه دمای کویر شهداد، بیش از این حرف ها بوده و هست.